Cart0Item(s)

You have no items in your shopping cart.

Product was successfully added to your shopping cart.

Pirkei Avos Derech L'Bonim פרקי אבות דרך לבנים

Availability: In stock

$18.00

Details

הספר שלפניכם מאכלס מבחר משיעורי הרב שבתי סלבטיצקי על מסכת אבות, מתוך שיעורים רבים שנאמרו על ידו במהלך השנים האחרונות. אין מדובר בספר פרשני קלאסי, כזה המבאר באופן שיטתי את משמעותן הפשוטה והמילולית של המשניות; גם אין זה ספר המקבץ 'ווארטים' ורעיונות קצרים וקולעים על המסכת ממאורי הדורות. מגמתו ותעודתו של הספר הן הרחבת היריעה והעמקת חקר ביסודות העולים מהמשנה, ובשימת זרקור על הרעיונות משני החיים החבויים בין הוראותיה.

כמה פנים להם לשיעורי הספר. יש מהם העוסקים בביאור המשנה על דרך החסידות, ויש שהמשנה משמשת רק כהזמנה לעיון בנושא העומד בפני עצמו. כך גם יש שיעורים שליבתם ענייני מידות והנהגה ישרה, ויש שנטועים עמוק בעולמות ההגות וההשקפה. אך אלה כאלה מעצבים את מידותינו ומשפיעים על אורחותינו. כן, גם עניינים שביסודם הם דעות ומחשבה, סוף דבר ישפיעו על תכונות נפשנו והמידות שבליבנו. וכפי שמלמדת דרך חב"ד – המוחין מולידים מידות, ועל כן הם מכונים 'אב ואם' או 'אִמות'.

אינספור דוגמאות יש להמחשת העיקרון הנזכר לפיו מודעות מעצבת את רגשותינו ומשפיעה על אופיים, כה רבות הן – עד שאי אפשר לפורטן. כזה הוא למשל סיפורו של שליח חב"די ממזרח אירופה שנקלע לקשיים כלכליים ואחרים ונפל לדכדוך, ומשפט אחד שראה כביכול ב'מקריות' שינה באחת את מצב רוחו והכניס בו ביטחון, שמחה וחיות: "במקום לספר לאלוקים כמה צרותיך גדולות – ספר לצרותיך כמה אלוקים גדול". וכשהמשפט הפשוט הזה ניער אותו מהלך רוחו ושינה את מודעותו, אוטומטית נעלמו להם רגשות הייאוש והדכדוך. כאמור, שכל ורגש, מוחין ומידות – הם כהורים ותולדות.

אין זה מקרי שאת הפרקים בהם פורש הרמב"ם את משנתו ההלכתית לגבי המידות הנכונות, הוא מכנה בשם 'הלכות דעות' וקובע אותם בספר 'המדע'. אף במסכת אבות ניתן למצוא רמז כלשהו להשקה שבין שכל ורגשות, מוחין ומידות, במאמר המשנה הנראה על פניו כמעט אוקסימורון: "ארבע מידות בדעות"...

הנה כי כן, מסתבר שהחלוקה בין עולם השכל ועולם המידות, היא הרבה
פחות מוחלטת משנדמה.

מנהג ישראל ללמוד את פרקי מסכת אבות, מסכת שכולה מידות טובות ויראת שמיים, בשבתות שבין פסח לעצרת, כאשר יש הממשיכים בלימודה לאורך כל שבתות הקיץ (וכמנהג חב"ד). לא בכדי נבחרה דווקא מסכת זו להילמד כהכנה למתן תורה, שכן היא והוראותיה הינן בעלות חשיבות קריטית לעבודת היהודי את בוראו ומהוות הכנה אולטימטיבית לקבלת עול מצוות עלינו.

 

Additional Information

Publisher No